Ako si poradiť so šmykom
Ako si poradiť so šmykom![]() Pripravili sme pre vás pár rád, ako sa vyhnúť stresovým a neočakávaným momentom na cestách a snáď sa nám podarí zlepšiť schopnosť vodičov jazdiť v zimnom období a uvedomenia si, že v zime sa jazdí inak ako v lete. Zvládnuť šmyk v skutočnej premávke znamená mať vžité správne reflexy a nereagovať skratovo. Avšak teória je len slabý základ. Preto je najlepšie vytiahnuť svoje auto na väčšiu zasneženú plochu a zoznámiť sa s ním, s vaším správaním a zdokonaliť sa. Naozaj sa to oplatí. Podrobnejšie sa pozrieme na dve situácie pri ktorých dochádza k šmyku. Prvá z nich nastáva keď smeruje predná časť automobilu von zo zákruty, vtedy hovoríme o nedotáčavom šmyku. V tejto situácií je najlepšie rýchlo pustiť spojku, aby motor prebral úlohu brzdenia a pneumatiky nedostali šmyk, nepodľahnite panickému točeniu dovnútra zákruty radšej nechajte volant iba v jemnom zatočení a tak dovoľte kolesám, aby získali vodiacu schopnosť. Prudké pridanie plynu situáciu len skomplikuje. Druhú situáciu charakterizuje vybočenie zadnej časti auta smerom von zo zákruty, takzvaný pretáčavý šmyk. Už v jeho počiatku musíte otočiť volantom do opačnej strany rýchlo, ale nie na dlho a nie na plno. Pridlhé podržanie volantu v tejto polohe by zastavilo vybočenie zadnej časti, ale tá by vzápätí preletela na druhú stranu a šmyk by sa iba zväčšil do opačnej strany. Tento druhý šmyk už zvládne a vyrovná málokto. Na aute s predným náhonom pomôže jemne pridať plyn súčasne s točením, kedy sa tiaž vozidla prenesie na zadnú nápravu. Pri zadnom náhone a nedotáčavom šmyku pomáha točenie a pustenie spojky, prudké ubratie alebo pridanie plynu by situáciu ešte zhoršilo. Správna reakcia dokáže zvrátiť aj extrémne pretáčavý šmyk. Veríme, že tieto informácie vám pomôžu k šťastným kilometrom aj v zimnom zasneženom období. Autor: Adam |